FAQ

Veel gestelde vragen

Algemeen

De app kan overal gedownload worden, maar is niet overal meteen beschikbaar. Wanneer je een transport job aanvraagt op een plaats waar bringr nog niet beschikbaar is, zal je dat via de app meegedeeld worden.

Ja, je kan deze terugvinden op de website.

Je gegevens worden enkel gebruikt om je te identificeren en de goede werking van het platform te verzekeren. We delen je persoonlijke gegevens niet met andere partijen buiten de context van de app. Concreet zal je naam en GSM nummer getoond worden aan de ‘andere partij’ en dit enkel binnen de uitvoering van de job om het voor jullie makkelijker te maken om te communiceren. Je GSM nummer of e-mail adres worden verder nooit gedeeld en worden enkel gebruikt voor communicatie met onze helpdesk.

Je kan contact opnemen via de mailbox [email protected].

Contacteer ons via de mailbox of via het telefoonnummer dat je via de app ter beschikking krijgt.

De App zelf

bringr is beschikbaar op Android en IOS besturingssystemen. De versie is compatibel met alle versies van Android vanaf 4.1 en met IOS vanaf 8.0.

De app zal volgende permissions vragen om correct te kunnen werken:

  • Toegang tot de camera: foto’s nemen van het pakket
  • Toegang tot je locatie (enkel voor drivers):
    • Wanneer je ervoor kiest om verwittigd te worden van jobs in je buurt, hebben we je locatie nodig. We traceren die enkel tijdens de periode die je zelf kiest.
    • Als je zelf wilt kijken of er jobs beschikbaar zijn in jouw buurt, wordt éénmalig je huidige locatie gebruikt om te kunnen nagaan of er jobs beschikbaar zijn.
    • Tijdens de momenten dat je onderweg bent om een pakje op te pikken of te leveren, wordt je locatie gevolgd zodat de andere partij jou en/of het pakje kan volgen. Dit geeft als voordeel voor jou dat ze je zien aankomen en is de kans groter dat de persoon aanwezig is.

Mijn account

Een account aanmaken gebeurt via de app. Download de app en deze zal je door een paar eenvoudige stappen loodsen.

Dit zal binnenkort via de app mogelijk zijn. In afwachting daarvan kan je eventuele wijzigingen in je profiel versturen via [email protected]. Deze worden binnen de 2 werkdagen verwerkt.

Dit zal binnenkort via de app mogelijk zijn. In afwachting daarvan kan je het verwijderen van een account aanvragen via [email protected]. Deze wordt binnen de 2 werkdagen verwerkt.

Dit zal binnenkort via de app mogelijk zijn. In afwachting daarvan kan je een wijziging of reset van een paswoord aanvragen via [email protected]. Deze wordt binnen de 2 werkdagen verwerkt.

Stuur een mailtje naar [email protected]. We brengen het zo snel mogelijk in orde.

Dit zal binnenkort via de app mogelijk zijn. In afwachting daarvan kan je eventuele wijzigingen in je profiel versturen via [email protected]. Deze worden binnen de 2 werkdagen verwerkt.

Een transport job aanvragen en laten uitvoeren

Dit gebeurt via de app. Je zal er stapsgewijs doorgeloodst worden.

Je kiest in het menu om een pakje te versturen en je aanvaardt de algemene voorwaarden.

Daarna geef je een beschrijving van je pakje (bv: een doos met een paar schoenen)

Vervolgens de grootte van het pak

Daarna de details over de ophaling (adres, contact persoon, datum en tijd) en de aflevering (idem)

Als het de eerste keer is dat je een pakje verstuurt, zal je ook je betalingsmethode moeten kiezen en de nodige gegevens verstrekken.

Dit zal binnenkort via een chatfunctie op de app kunnen. Tot dan gebeurt dit via de helpdesk op het nummer dat je via de app ter beschikking wordt gesteld. Je kan ook een mail sturen op [email protected]

Voor de testfase dien je daarvoor contact op te nemen met bringr via [email protected]

Wanneer je je transport order ingevoerd hebt, zal de prijs aan jou voorgesteld worden. Dan heb je de keuze om deze te bevestigen of te annuleren. De prijs wordt berekend aan de hand van een aantal parameters, waarvan de belangrijkste de grootte en de afstand zijn.

De dienst is niet meteen overal beschikbaar en indien je een aanvraag doet op een plaats waar we nog niet aktief zijn, dan zal dat via de app duidelijk gemaakt worden. Daarnaast zijn er ook algemene voorwaarden te respecteren. Zo zijn er bepaalde soorten goederen die niet mogen getransporteerd worden. Deze staan in de algemene voorwaarden beschreven.

Dat is mogelijk. Eén aanvraag betreft weliswaar één ophaalpunt en één afleverpunt.

In de algemene voorwaarden staat beschreven wat je niet mag vervoeren. Dat zijn evidente zaken zoals wapens, drugs, bij wet verboden goederen, chemische produkten, en voorwerpen met zeer hoge waarde. Voor de gedetailleerde lijst kan je de algemene voorwaarden nalezen op onze website.

Neen. Wanneer je een transport job aanvraagt, zullen alle chauffeurs binnen een bepaalde zone die aan de vereisten van jouw transport voldoen, jouw job te zien krijgen. De eerste die de job aanvaardt, wordt jouw chauffeur.

  • Met small bedoelen we items die in een rugzak passen, zoals een paar schoenen, een laptop, etc.. Deze kunnen met de fiets of te voet vervoerd worden, maar natuurlijk ook met grotere voertuigen
  • Met medium bedoelen we items die in de koffer van een gewone berline passen, zoals een microgolfoven, een stoel, etc..
  • Met Large bedoelen we items die in een grote break, een monovolume of een bestelwagen passen.

Voor zover de chauffeur zich op een verantwoordelijke manier gedraagt en de gedragscode respecteert, is er geen reden om een chauffeur te weigeren. Dit geldt ook in de andere richting, van de chauffeur naar jou en jouw pakjes toe.

Er is inderdaad een verzekering voor de goederen voorzien. Deze verzekering dekt schade, verlies, diefstal van de goederen tot een bedrag van maximum 500 EUR voor het geheel van de transport job (ongeacht het aantal stuks).

Indien er schade aan de getransporteerde voorwerpen is die tijdens het transport opgelopen is, en voor zover de goederen aan de algemene voorwaarde voldoen (de algemene voorwaarden voor de dienst, en de algemene voorwaarden voor de verzekering zijn te consulteren op de website), kan je contact opnemen met bringr via [email protected] om een aanvraag voor schadevergoeding in te dienen.

Binnenkort zal de chatfunctie beschikbaar zijn zodat er rechtstreeks gecommuniceerd kan worden tussen de aanvrager, de chauffeur en de bestemmeling. In afwachting daarvan kan je de bringr helpdesk contacteren in geval van vragen of problemen: [email protected].

Binnenkort zal de chatfunctie beschikbaar zijn zodat er rechtstreeks gecommuniceerd kan worden tussen de aanvrager, de chauffeur en de bestemmeling. In afwachting daarvan kan je de bringr helpdesk contacteren in geval van vragen of problemen: [email protected]

Bringr garandeert niet dat er voor elke job een chauffeur gevonden wordt. Indien niemand je transport job aanvaardt, bestaat de kans dat je dit niet via het platform kunnen laten uitvoeren. Kijk eens na of je ophaaltijd en venster wel realistisch en groot genoeg zijn, en idem voor de aflevering. Of misschien ligt je vraag te ver in de toekomst en is het moeilijk voor de chauffeurs om zich daar al op vast te pinnen.

Iedere chauffeur die zich binnen een bepaalde straal rondom je ophaaladres bevindt en een voertuig heeft dat in staat is om jouw item te transporteren, zal je transport job te zien krijgen.

Dit hangt af van de chauffeurs. Hou er rekening mee dat indien de ophaaltijd even in de toekomst ligt, je nog steeds later een chauffeur voor je job zou kunnen krijgen.

Indien er op je kredietkaart niet voldoende saldo aanwezig zou zijn om de job te kunnen betalen, zal deze niet kunnen doorgaan. Als je nog andere problemen ervaart met de betaling, kan je contact opnemen met de helpdesk. Zoniet, zal je ervoor moeten zorgen dat er voldoende krediet aanwezig is op je kaart wanneer je een job uitstuurt.

Betaling

In eerste instantie kan je betalen via VISA en MasterCard. We werken eraan om je zo snel mogelijk ook via PayPal en bancontact te kunnen laten betalen.

Wanneer je je eerste transport job aanvraagt, zal je gevraagd worden om deze gegevens te verstrekken. Je zal dit slechts één keer moeten doen. De verwerking en opslag van deze gegevens gebeurt niet via bringr, maar via een derde partij die alle nodige licenties hiervoor heeft (Adyen). Bringr zelf houdt dus geen gegevens bij.

Om met je kredietkaart te betalen, vul je je kredietkaartgegevens in zoals ze gevraagd worden in de app.

De CVC code is de 3 cijferige code die op de achterzijde van je kredietkaart vermeld is. Wij houden deze gegevens niet zelf bij maar doen een beroep op onze betalingspartner (Adyen: https://www.adyen.com/home) om jouw gegevens veilig op te slaan.

Daarvoor kan je contact opnemen met ons via [email protected] met de nodige info en uitleg.

De verzoeker zal het volledige bedrag van de transport job aan de chauffeur betalen. Het platform bringr zal dan een commissie aanrekenen aan de chauffeur. Deze commissie bedraagt 20% van het totale bedrag met een maximum van 5 EUR.

Wanneer je de job uitstuurt op het platform, wordt het bedrag gereserveerd op je kredietkaart. Het geld gaat echter pas van je rekening bij bevestiging van ontvangst van de goederen bij de ontvanger.

Partner (chauffeur)

We lanceren op dit moment een nieuw product in de markt met als doel om de dienst te testen. Intussen werken we verder aan de app en krijgen we ook graag jouw feedback. Je driver profiel vul je nu éénmalig in met je persoonlijke gegevens. Voor elke job die je uitvoert, kan je de feedback en de rating van de klant zien.

Als je je gegevens (adres, e-mail adres, telefoonnummer of bankrekeningnummer) wilt aanpassen, neem je contact op met onze helpdesk via [email protected].

Je kan per mail contact opnemen via [email protected]. Indien je een dringend probleem hebt, kan je ons telefoonnummer in de app vinden.

Via de app komt binnenkort een chatfunctie beschikbaar die communicatie toelaat tussen de aanvrager, de chauffeur en de bestemmeling. Wanneer je een job hebt die lopende is, zal je het telefoonnummer van de aanvrager en de bestemmeling kunnen zien en deze contacteren indien nodig.

Chauffeur worden kan je meteen via de app regelen. Je doorloopt een aantal eenvoudige stappen waarbij je je persoonlijke gegevens en bankrekeningnummer opgeeft en je kan aan de slag.

Wanneer je de stappen doorloopt en de gevraagde informatie verstrekt, en daarna de algemene voorwaarden aanvaardt, dan ben je klaar om te beginnen !

Je moet zoals beschreven in de algemene voorwaarden:

  • Minimum 18 jaar zijn en wettig in België verblijven
  • Beschikken over de nodige vergunningen en toestemmingen op het moment van de dienstverlening om het vervoer van de goederen uit te voeren, met inbegrip van maar niet limitatief
    • een geldig rijbewijs en een geldige autoverzekering indien je leveringen met een wagen zou doen
    • de vereiste vervoersvergunning indien van toepassing
    • niet vervallen zijn van het recht tot sturen
    • in het geval van een bedrijfswagen de toelating hebben om deze wagen te gebruiken voor deze doeleinden

De centen die je met je transport jobs verdient, worden één keer per week op het door jou opgegeven IBAN rekeningnummer gestort.

Wanneer er jobs ter beschikking zijn waarvoor je aan de voorwaarden voldoet, dan komen die via de app in je overzicht terecht. Je kan dan de job aanvaarden door op de ‘accept’ knop te drukken.

TIP: om zo snel mogelijk jobs te zien te krijgen, moet je je push notificaties inschakelen. Want.. de eerste die de job aanvaardt, krijgt ook de centen.

Het geld dat je verdient met de bringr jobs, wordt enkel per IBAN elektronisch op het door jou opgegeven rekeningnummer gestort.

Dit hangt af van een heleboel factoren, waarvan de belangrijkste de afstand en de grootte van het item zijn. Met andere woorden, dit zal nooit hetzelfde zijn. Je ziet bij het overzicht van de beschikbare jobs altijd hoeveel jij ermee zal verdienen !

Dat hangt af van jouw persoonlijke situatie. We kunnen je een aantal regels meegeven, maar deze informatie is slechts bedoeld om het algemeen kader te schetsen. Er kunnen bijgevolg geen rechten aan worden ontleend. Bringr verstrekt geen individueel advies. Voor meer gedetailleerde informatie en/of individueel advies, neem contact op met een ondernemingsloket, een boekhouder of de instantie waarvan u een vergoeding ontvangt.

U bent .. Waarop moet u letten?
Loontrekkend
  • u moet zich inschrijven als zelfstandige in bijberoep
  • u moet uw inkomen aangeven als ‘diverse inkomsten’ of ‘beroepsinkomsten’, afhankelijk van de activiteit
  • http://www.rsvz.be/sites/rsvz.be/files/publication/brochure_bijberoep_02_2016.pdf
Zelfstandige
  • u moet uw inkomen aangeven als ‘diverse inkomsten’ of ‘beroepsinkomsten’, afhankelijk van de activiteit
Student
  • u moet zich inschrijven als zelfstandige (en eventueel ‘gelijkstelling met bijberoep’ aanvragen)
  • om het recht op kinderbijslag te behouden, mag u niet meer werken dan 240 uren in kwartaal 1, in kwartaal 2 en in kwartaal 4, en onbeperkt in kwartaal 3 (zomer).
  • om fiscaal ten laste te blijven van uw ouders, moet u de volgende voorwaarden vervullen:
    • u maakt deel uit van het gezin en ontvangt geen loon dat een beroepskost is voor uw ouders
    • het inkomen dat u ontvangt blijft onder het toegelaten grensbedrag, afhankelijk van uw gezinssituatie
  • http://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/student/
  • https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/index.html
Gepensioneerd
  • u moet zich inschrijven als zelfstandige (en eventueel ‘gelijkstelling met bijberoep’ aanvragen)
  • u moet uw activiteit aangeven bij de pensioeninstelling; zoniet kan het pensioen verminderd of opgeschort worden
  • of u onbeperkt mag bijverdienen of onderworpen bent aan een bepaalde maximale inkomensgrens wordt bepaald door:
    • uw leeftijd
    • het aantal jaren loopbaan
    • het type pensioen
    • Indien u de inkomensgrenzen overschrijdt, kan dit leiden tot een vermindering of opschorting van uw pensioen
  • http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/working/paginas/default.aspx
  • http://pdos-sdpsp.fgov.be/pdos/faq/faq_903.htm
  • http://www.belgium.be/nl/werk/pensioen_en_einde_loopbaan/pensioen/aanvullend_inkomen/
Werkloos
  • Neem vooraf contact op met de RVA. De RVA beslist of u met behoud van werkloosheidsuitkeringen occasioneel activiteiten tegen vergoeding kunt uitvoeren. In dat geval zullen uw werkloosheidsuitkeringen worden verminderd. Werkt u meer dan occasioneel, kunt u het recht op werkloosheidsuitkeringen verliezen.
  • http://www.rva.be/nl/burgers/werkloosheid/volledige-werkloosheid
Uitkeringsgerechtigd
  • U ontvangt een leefloon:
    • verwittig vooraf het OCMW/CPAS
    • een beperkt inkomen zou kunnen worden gecumuleerd met leefloon
  • U ontvangt een ziekteuitkering:
    • verwittig vooraf het ziekenfonds
    • vraag vooraf toestemming van de geneesheer van het ziekenfonds
    • uw ziekteuitkering zal worden verminderd
  • http://www.mi-is.be/nl/recht-op-maatschappelijke-integratie
  • http://www.riziv.fgov.be/

Je voertuig moet correct ingeschreven, verzekerd en gekeurd zijn. Daarnaast moet je ook rekening houden met de grootte van je voertuig. Indien je de categorie ‘past in de koffer van een auto neemt’, dan beschik je best ook over de kofferruimte van een gemiddelde koffer. Een Fiat Panda, een Smart, een Renault Twingo en dergelijke, kunnen problemen opleveren. Je kan natuurlijk ook chauffeur zijn en leveringen doen per fiets of te voet.

Om chauffeur te zijn moet je inderdaad een smartphone hebben. Je moet namelijk de app kunnen gebruiken, en gps localisatie hebben. Daarnaast moet je ook een mobiel data abonnement hebben.

Op dit inkomen moet zoals op elk inkomen belasting betaald worden. Afhankelijk van je specifieke situatie zal dit variëren. Indien je binnen de wetgeving valt voor inkomsten van deeleconomie als particulier, zal dit een nettobelasting van 10% zijn. Als je inkomsten onder diverse inkomsten vallen, is de belasting 33%. Als je zelfstandige bent, worden je inkomsten belast volgens oplopende schijven, afhankelijk van het totale bedrag van je inkomsten.

In de algemene voorwaarden staat beschreven wat je niet mag vervoeren. Dat zijn evidente zaken zoals wapens, drugs, bij wet verboden goederen, chemische produkten, en voorwerpen met zeer hoge waarde. Voor de gedetailleerde lijst kan je de algemene voorwaarden nalezen op de website.

Je rijdt zo veel of zo weinig als je zelf wil. Dat is net het mooie aan bringr !

Voor zover je je als een verantwoordelijke chauffeur en persoon gedraagt, en de gedragscode respecteert, is er geen reden om als chauffeur geweigerd te worden. Dit geldt ook in de andere richting, van jou naar de verzender toe.

Nee, de technologie houdt op dit moment geen rekening met voorkeuren.

Verwijderd worden is mogelijk indien je als chauffeur de algemene voorwaarden en/of de gedragscode niet zou respecteren. Een kwaliteitscontrole door bringr is dan mogelijk, met als mogelijk gevolg een verwijdering van het platform.

Er zijn algemene voorwaarden en de gedragscode die je dient te respecteren. Je kan deze vinden op de website.

Indien de te vervoeren goederen niet voldoen aan de algemene voorwaarden, of je ziet dat je schade of vervuiling zal hebben door het transport, dan kan je dit weigeren. Indien je de goederen toch transporteert, en in geval van schade veroorzaakt door de goederen, moet je dit met de verzoeker regelen. De details van de verzekering op de getransporteerde goederen vind je op onze website.

Binnenkort zal je via een chatfunctie met de verzoeker en ontvanger contact kunnen nemen

Tijdens de job kan je ook het GSM nummer van de aanvrager en bestemmeling zien. Laat ze zeker iets weten indien je problemen zou hebben.

Je kan ook de helpdesk contacteren via [email protected] of op ons telefoonnummer dat je in de app vindt.

We raden je aan om zeker je batterijniveau in de gaten te houden en eventueel een powerbank (externe batterij) bij de hand te houden. Als je toch zonder batterij komt te vallen, probeer dan de helpdesk te contacteren, eventueel met behulp van de telefoon van iemand anders.

Indien je niet alles zou afgeleverd hebben, dan zal je via contact met de bestemmeling en/of aanvrager, ervoor moeten zorgen dat de volledige levering zo snel mogelijk in orde komt. Indien je hen niet kan bereiken of contacteren, kan je dit via de helpdesk van bringr doen op [email protected] of via ons telefoonnummer dat je in de app vindt.

Indien iets te zwaar is voor jou alleen, dan moet het duidelijk zijn dat er jou iemand kan helpen zowel bij het ophalen als het afleveren. Indien dat niet het geval zou zijn, dan kan je het transport weigeren. Neem in dat geval zeker contact op met ons via [email protected] of via ons telefoonnummer dat je in de app vindt.

Indien goederen niet voldoen aan de algemene voorwaarden, of je kan zien dat het meenemen ervan een grote kans met zich meebrengt dat je schade of vervuiling aan de goederen of je voertuig zal hebben, kunnen deze geweigerd worden. Neem in dat geval zeker contact op met de helpdesk via [email protected] of via ons telefoonnummer dat je in de app vindt.

Het is niet toegelaten dat personen meerijden via bringr, op geen enkele manier, niet als passagier, niet als begeleider van de goederen. Er is geen verzekering en geen vergunning voor het vervoer van personen.

Er zijn geen beperkingen met betrekking tot het voertuig, maar hou zeker rekening met het voertuig dat je zal gebruiken wanneer je aangeeft wat je kan vervoeren.

Je moet dus rekening houden met de grootte van je voertuig. Indien je de categorie ‘past in de koffer van een auto neemt’, dan beschik je best ook over de kofferruimte van een gemiddelde koffer. Een Fiat Panda, een Smart, een Renault Twingo en dergelijke, kunnen problemen opleveren.

Controleer of de Push notifications op je telefoon geactiveerd staan. Indien dat niet het geval is, zal je geen notificaties kunnen krijgen.

  • Zet zeker je push notificaties aan om zeker te zijn dat je de jobs zo snel mogelijk binnenkrijgt.
  • Vergeet ook niet je slider aan te zetten om opdrachten te zien !
  • Wees verantwoordelijk (kom op tijd) en beleefd. Zo zal je goeie ratings krijgen van je klanten.
  • Neem altijd een foto van de volledige lading die je zal vervoeren.

In geval van problemen bij de levering, kan je de persoon contacteren waar je langs moet om het pakket op te pikken of te leveren.
Je kan ook contact opnemen met het bringr team. De contactgegevens vind je in de app.

Met small bedoelen we items die in een rugzak passen, zoals een paar schoenen, een laptop, etc.. Deze kunnen met de fiets of te voet vervoerd worden, maar natuurlijk ook met grotere voertuigen
Met medium bedoelen we items die in de koffer van een gewone berline passen, zoals een microgolfoven, een stoel, etc..
Met Large bedoelen we items die in een grote break, een monovolume of een bestelwagen passen.