“Ik ben opnieuw voltijds bloemist, in plaats van part-time chauffeur”

Rik is eigenaar van De Seranno in Merksem, een bloemenzaak met drie decennia ervaring en dus ook heel wat eer hoog te houden. Bloemen De Seranno hecht veel belang aan kwaliteitsproducten en voert creativiteit en originaliteit hoog in het vaandel. Rik tracht zijn klanten elke dag opnieuw te verrassen met smaakvolle en sfeervolle creaties, gaande van artistieke boeketten tot interieurartikelen.

Ambetant

“Ik heb elke dag leveringen,” begint Rik. “Vroeger deed ik die allemaal zelf. Op sommige dagen kan iemand anders de winkel overnemen, maar op andere dagen sta ik er alleen voor. Om alle leveringen te kunnen bolwerken, reed ik dan ‘s ochtends vroeg met de vingers gekruist om niet in file te belanden. Of ik sprong na sluitingstijd nog snel in de auto. Leveringen dichtbij kreeg ik ingepast in de middagpauze. Hoe dan ook: dat jongleren met tijd was ambetant.

Nu laat ik bijna alle leveringen uitvoeren door bringr. Daardoor moet de winkel nooit meer onverwacht dicht. Ik kan ook terug meer tijd besteden aan de samenstelling van de boeketten of de verzorging van de planten. Ik ben terug bloemist, in plaats van parttime chauffeur.

Leveringskosten

Sinds Rik met bringr werkt, heeft hij niet alleen tijd en gemoedsrust gewonnen, maar ook financieel voordeel, legt hij uit: “Zo vroeg ik bijvoorbeeld 4 euro voor leveringen in dezelfde gemeente, plus 2 euro per gemeente verder. Vandaag reken ik gewoon de prijs van bringr rechtstreeks aan de klant door. Dat is transparant naar de klant toe en het is ook een variabele die wegvalt uit mijn eigen berekeningen,” vertelt Rik.

Abonnementen op maandag

Abonnementsleveringen verzorgt Rik wel nog steeds zelf. “Klopt. Ik verzorg de verse bloemen van een aantal grote bedrijven in Antwerpen, zoals Monsanto, Exxon en een paar naties.” Wanneer Rik nieuwe bloemen aanlevert, neemt hij de oude bloemen en de vaas weer mee, zodat zijn klanten geen omzien hebben. “Die leveringen blijven het efficiëntst als ik ze zelf doe. Een bringr chauffeur zou dubbel heen en weer moeten bollen: eerst alles ophalen, dan alles leveren, dan terugkomen met de oude bloemen… terwijl ik sowieso terug naar de winkel rijd na een levering.”

Stress krijgt Rik niet van die overgebleven ritjes. “Nee hoor, dat is iets heel anders dan een last minute bestelling leveren. Zo’n abonnementen zijn perfect in te plannen en bovendien doe ik mijn bedrijvenronde op maandag, de vaste sluitingsdag van de winkel. De bringr chauffeurs zorgen voor de ad hoc leveringen op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag.”

Problemen

We vragen Rik of hij ooit problemen heeft ondervonden met een chauffeur of een levering. “Problemen nooit. Er zijn wel eens onduidelijkheden geweest. Zo was er een chauffeur die drie leveringen meenam naar hetzelfde adres en die er van uit ging dat hij drie keer betaald zou worden daarvoor. Ik heb toen contact opgenomen met bringr, en jullie hebben dat uitgeklaard. Want dat moet ik ook zeggen: als je naar bringr belt, kom je niet uit bij een dienst van bpost, maar echt bij de bringr-mensen zelf. Directe lijn. Als er iets onduidelijk is of mis gaat, zijn jullie er direct om een oplossing te zoeken. Dat geeft vertrouwen.”

De laatste maanden

Rik vertelt het allemaal met de glimlach. Alles lijkt op rolletjes te lopen bij bloemen De Seranno, bedenken we, maar Rik is ons voor en speelt de bal terug: “Het gaat goed met jullie he?” Rik gebruikt bringr ondertussen al meer dan een jaar en vertelt dat hij de laatste maanden een sterke groei aan chauffeurs ondervindt. “In september [2016, nvdr] kon het nog even duren voor er gereageerd werd als ik iets ingaf, maar nu heb ik altijd binnen de 5 minuten een chauffeur. Zelfs over mijn verre leveringen hoef ik me geen zorgen meer te maken.”

Wordt het Antwerpse bloemenatelier De Seranno dan zo vaak vanuit West-Vlaanderen gecontacteerd, vragen we ons af? “Brussel komt bijvoorbeeld wel vaak voor, ja. Vroeger moest ik verre bestellingen uitbesteden aan Fleurop-Interflora, een international platform waar ik mee samenwerk. Zij garanderen levering in heel België aan €10. Het is fijn als we zo de klant uit de nood kunnen helpen, maar verdienen doe ik daar niet echt op. Bovendien heb ik deze winkel met een goede reden: om mooie bloemencreaties te maken – niet om transport en uitbestedingen te regelen.”

Veel veranderd

“Nu ik het zo allemaal opsom, is er best wel veel veranderd door met bringr te werken.” knikt Rik bedachtzaam. “Ik moet mijn winkel stressen om leveringen te kunnen doen voor of na de openingsuren. Ik kan bestellingen aanvaarden die ik vroeger weigerde omdat het leveradres te ver weg was. Ik moet ook geen artistiek werk meer uitbesteden. Gek als je bedenkt dat dat aan bpost te danken is, een organisatie die je op het eerste zicht niet associeert met mijn verhaal. Ik ben aangenaam verrast dat bpost bezig is met zaken als bringr,” besluit Rik. “Dat is toch het teken dat ze dynamisch omgaan met transport en logistieke vernieuwing.”

contacteer ons

Interesse?

Laat je telefoonnummer of e-mailadres achter en iemand van bringr team neemt contact met je op.

Benieuwd naar bringr? Ga van start en verzend vandaag nog je eerste pakje.

  • Download in de App store
  • Ontdek het op Google Play
  • Verkrijgbaar op desktop